Czym są e-Doręczenia?
e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze podmioty publiczne, obywatele i firmy mogą korzystać z doręczeń elektronicznych. Mają zastąpić korespondencję na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).
Kto jest zobowiązany do korzystania z e-Doręczeń?
Skrzynkę do e-Doręczeń muszą mieć:
przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG,
przedsiębiorcy zarejestrowani w KRS,
inne podmioty niepubliczne wpisane do KRS.
Obowiązkowo z e-Doręczeń muszą korzystać także zawody zaufania publicznego:
adwokat,
radca prawny,
doradca podatkowy,
doradca restrukturyzacyjny,
rzecznik patentowy,
notariusz.
Harmonogram wprowadzania przez podmioty niepubliczne obowiązku stosowania Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych.
(Obowiązek wprowadza ustawa z dnia 18 listopada 2020r. o doręczeniach elektronicznych)
Osoby wykonujące zawody zaufania publicznego:
· adwokata, · radcy prawnego, · doradcy podatkowego, · doradcy restrukturyzacyjnego, · rzecznika patentowego, · notariusza. |
Od 01.01.2025 r. |
Podmioty niepubliczne rejestrujące się do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) od 1 stycznia 2025 r.
(art.9 ust. 1 pkt 1-8, art. 155 ust. 10 oraz art. 166 pkt 5 ustawy) |
|
Podmioty niepubliczne zarejestrowane w KRS przed 1 stycznia 2025 r.
(art. 151 ust. 1 ustawy) |
Od 01.04.2025 r. |
Podmioty niepubliczne składające wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej
(CEiDG) (art. 152 ust. 1 ustawy |
Od 01.01.2025 r. |
Podmioty niepubliczne zarejestrowane w CEiDG do 31 grudnia 2024 r. – w przypadku dokonywania zmian we wpisie po 30 czerwca 2025 r.
(art. 152 ust. 2 ustawy) |
Od 01.07.2025 r. |
Podmioty niepubliczne zarejestrowane w CEiDG do 31 grudnia 2024 r.
(art. 152 ust. 3 ustawy) |
Od 01.10.2026 r. |
źródło: www.gov.pl