Obowiązek stosowania e-Doręczeń

Obowiązek stosowania e-Doręczeń

Czym są e-Doręczenia?

e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze podmioty publiczne, obywatele i firmy mogą korzystać z doręczeń elektronicznych. Mają zastąpić korespondencję na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

Kto jest zobowiązany do korzystania z e-Doręczeń?

Skrzynkę do e-Doręczeń muszą mieć:

przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG,
przedsiębiorcy zarejestrowani w KRS,
inne podmioty niepubliczne wpisane do KRS.

Obowiązkowo z e-Doręczeń muszą korzystać także zawody zaufania publicznego:

adwokat,
radca prawny,
doradca podatkowy,
doradca restrukturyzacyjny,
rzecznik patentowy,
notariusz.

Harmonogram wprowadzania przez podmioty niepubliczne obowiązku stosowania Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych.

(Obowiązek wprowadza ustawa z dnia 18 listopada 2020r. o doręczeniach elektronicznych)

Osoby wykonujące zawody zaufania publicznego:

·         adwokata,

·         radcy prawnego,

·         doradcy podatkowego,

·         doradcy restrukturyzacyjnego,

·         rzecznika patentowego,

·         notariusza.

Od 01.01.2025 r.
Podmioty niepubliczne rejestrujące się do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) od 1 stycznia 2025 r.

(art.9 ust. 1 pkt 1-8, art. 155 ust. 10 oraz art. 166 pkt 5 ustawy)

Podmioty niepubliczne zarejestrowane w KRS przed 1 stycznia 2025 r.

(art. 151 ust. 1 ustawy)

Od 01.04.2025 r.
Podmioty niepubliczne składające wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej

(CEiDG) (art. 152 ust. 1 ustawy

Od 01.01.2025 r.
Podmioty niepubliczne zarejestrowane w CEiDG do 31 grudnia 2024 r. – w przypadku dokonywania zmian we wpisie po 30 czerwca 2025 r.

(art. 152 ust. 2 ustawy)

Od 01.07.2025 r.
Podmioty niepubliczne zarejestrowane w CEiDG do 31 grudnia 2024 r.

(art. 152 ust. 3 ustawy)

Od 01.10.2026 r.

źródło: www.gov.pl