Osoba współpracująca na umowie o pracę

Osoba współpracująca na umowie o pracę

Zatrudnienie osoby współpracującej na umowie o pracę wiąże się z obowiązkiem zarejestrowania jej w ZUS i objęcia odpowiednimi ubezpieczeniami społecznymi. W polskim systemie ubezpieczeń społecznych, każda osoba zatrudniona na umowę o pracę, niezależnie od tego, czy jest współwłaścicielem firmy, czy współpracuje z przedsiębiorcą na innych warunkach, podlega obowiązkowi zgłoszenia do ZUS.

Warto wiedzieć, że osoba współpracująca która nawiązała stosunek pracy z przedsiębiorcą podlega takim samym prawom jak inni pracownicy.

Zawieranie umów o pracę z osobami spokrewnionymi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy w Polsce, jest jak najbardziej dopuszczalne i nie stanowi naruszenia żadnych norm prawnych, o ile spełnione są odpowiednie warunki dotyczące warunków zatrudnienia i przestrzegania przepisów prawa. Zasada równości wobec prawa oraz wolność zawierania umów o pracę sprawiają, że osoba spokrewniona z pracodawcą ma takie same prawa i obowiązki jak każdy inny pracownik.

Podstawa prawna:

  • art. 2, art. 22, ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 grudnia 1998 w sprawie zgłaszania do ubezpieczeń
  • art. 6 ust 1, ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych